Såhär gick det till...

När Paradise City av Guns N' Roses blev till.



Utdrag ur Slash självbiografi.
Det här var en ganska intensiv period då vi försökte göra oss ett namn samtidigt som vi vadade fram i gyttjan av skumma figurer som samlades runt anklarna på oss medan vi försökte koncentrera oss på att bli världens bästa band. Så småningom fann vi någon vi kunde lita på i form av Bridget, som var väldigt lik Vicky men hade lite djupare fickor. Bridget ville signa oss, men eftersom vi aldrig skrev kontrakt med någon så nöjde hon sig med att "bara jobba med oss". Bridget var manager för ett band från San Fransisco som hette Jetboy och som var rätt populära på klubbscenen, så vi hyrde en van och körde dit för att vara deras förband. Vi bodde i deras hus ett par dagar och fick då en glimt av hur ett fungerande band, med egen lägenhet och riktigt roadie, faktiskt levde. De hade spelningar hela tiden och även om vi inte direkt gillade deras musik så respekterade vi deras professionalism.
Coolast i bandet var definitivt bassisten, Todd Crew, som blev en av mina bästa kompisar och vän till bandet under flera år framöver - ofta till hans bandkompisars förargelse. Todd hade en skön stil med sitt långa stripiga bruna hår och minst 185 centimeter över marken. Han såg konstant förvirrad ut, hade heltäckade tatueringar längs båda armarna och bar alltid någon typ av läderväst, trasiga blåjeans instoppade i ett par slitna cowboysboots och ständigt en cigg i mungipan. Todd stack ut från resten av sitt band för han var en klassisk rockkille, medan de övriga var mer typiska glamposörer. Sångaren hade visserligen en grön tuppkam så det gjorde det hela mindre uppenbart i jämförelse med Poison.
Det var en fantastisk resa för oss. Spelningen på den där klubben som hette Stone gick jättebra och Todds rumskompis samlade på reptiler så jag höll mig sysselsatt. Jag var verkligen avundsjuk på hans reptilsamling: han hade ormar, ett gäng exotiska varanödlor och några olika krokodilarter. På den resan såg vi hur mycket som var möjligt att göra på en lokal nivå och att det verkligen låg inom räckhåll för oss.
Hemvägen därifrån var också minnesvärd. Vi satt i vår hyrda van och drack och spelade akustisk gitarr, när jag kom på det skräniga introt till Paradise City. Duff och Izzy tog vid och började spela medan jag tog ut ackorden. Jag började nynna på en melodi och spelade den om och om igen.
Sedan inflikade Axl:
"Take me down to the Paradise City..."
Jag fortsatte spela och slängde ur mig några improviserade textrader:
"Where the grass is green and the girls are pretty", och tyckte att det lät astöntigt.
"Take me down to the Paradise City", sjöng Axl igen.
"Where the girls are fat and the've gott big titties!", skrek jag då.
"Take ... me ... home!" avslutade Axl.
Det beslutades att "grass is green"-varianten funkade bättre och jag, som hellre föredrog mitt andra alternativ, blev nedröstad.
Jag jobbade vidare på låtens grundstruktur medan de andra improviserade fram texten i omgångar, som om vi var på en buss på väg till ett rocksommarkollo - och just som L.A:s siluett började siktas i horisonten så kan man väl säga att vi var det också. Det var efter att vi fått ihop hela refrängen som jag dunkade in det där stora, tunga riffet som skulle binda ihop hela låten. Och i det ögonblicket blev Paradise City min favorit bland Guns N' Roses låtar.
Så otypiskt glatt och muntert det här än låter för att komma från Guns N' Roses, så gick det faktiskt till så. Det var liksom en sådan typ av upplevelse.



bild lånad härifrån




almstrooom

Hej vad har du för dig i sommar?

Gå in och svara på inlägget "vad har du för dig" :)

lisa

vad skönt. :)

almstrooom

Oj, det var mycket du skulle göra.

Jag ska nog bara ta det lugtn, sola, bada, vänner och pojkvännen :) så för mig del blir det inte att göra så mycket:)

anton

bra blogg (:

E M M A

sv: så bra, jo med mig är det bra :P

vad gör du då?

T O V A

Sv; ååh... :/

kram

pauli

sv: vad bra :') jo tack det är fint med mig också. lite trött bara -.- men det är inget man dör av. höhö

Madde

Ursäkta för sent svar på din kommentar, har mest njutit av det fina vädret. Hur mår du? Kram

Jennie

åh världens bästa låt!



svar: TACK :)

celina

nu borde se den! :D man blir inte besviken ! :D

Ingrid

älskar guns ´n roses!!! <3


Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: