Svar från frågestunden ~

Fashionality - Fashion Illustrations | via TumblrFashionality - Fashion Illustrations | via Tumblr

Vad heter du i mellannamn?
Jag heter Rosali och Virginia i mellannamn.

Vad pluggade du på gymnasiet? Är du nöjd med den linjen?
Jag pluggade djurvård på naturbruksgymnasiet Strömma. Jag hade varit nöjdare om det inte vore så för att vi blev behandlade orättvisst. Vi var den sista klassen som hade IG-MVG och där våran praktik hette APT på skolan. Så alla lärare hade börjat gå över till det nya systemet och den nya praktiken så vi hamnde lite i kläm. Sen blev vi lovade så himla mycket som aldrig blev av, bland annat vi skulle gjort en hel del fler studiebesök än vad vi faktiskt fick. Så helt nöjd är jag faktiskt inte. Fast det kanske inte är själva linjen jag är missnöjd med, utan skolan.

Drömresemål?
Alltså, hur coolt hade det inte varit att åka till Big Major Cay (Bahamas) och simma med grisar?
Det är nog ett av mina drömresemål, dock har jag nog ganska många.

Bästa serien?
Jag kan inte välja en, men jag kan välja två! haha
Switched at Birth & The fosters.

 
Om du skulle få 1 miljon kronor, vad skulle du då göra?
 Jag skulle skänka pengar till SPCA och resa.

Har du någon förebild, om ja vem och varför?
Nej, ingen som jag kommer på. Så tråkig är jag.

 

Au Pair
Var det du som valde land?
Ja, det var jag som valde. Via förmedlingen som jag åker med kan man även åka till Nya Zeeland och Australien också. Men USA är väl det som lockade mig mest.

Vad är det som lockar dig till USA?
Det är nog att landet är så stort och det finns så otroligt mycket att se. Jag har alltid någon gång velat åka till USA, så vad är då inte bättre än att kombinera jobb och resa?

Vad var det som fick dig att vilja bli au pair?
Jag har alltid velat resa och upptäcka världen. Att åka som au pair är något som jag känner ger så mycket mer än att bara resa runt, iallafall i det syftet att upptäcka världen genom befolkningen ögon. Som au pair får jag äran att lära känna en ny familj och se landet genom deras ögon. Sen att jag får jobba med något som jag tycker om, barn, är ju helt klart en fördel. Så att få jobba samtidigt som jag upptäcker ett nytt land är väl det som fick mig att vilja bli au pair.

Hur matchas man med familjer?
Det första man får göra är att skapa en profil och fylla i en massa information om sig själv. Sen är det dags att skaffa referenser, som bevis på att du faktiskt tagit hand om barn. Man behöver ha minst 3 st olika referenser. När detta är klart så fixar man ihop en presentationsvideo. När man sedan blivit godkänd som deltagare i programmet så börjar ens ansökan att skickas runt till olika familjer som går igenom ansökan. Är de intresserade så får man mejl där det står att man har en intresserad värdfamilj.

Såhär ser mejlet ut.

När detta mejl kommer så loggar man in på sin onlinesida där man kan läsa ett brev som familjen skrivit samt se lite bilder. Är man intresserad skickar man iväg ett mejl och pratar mer. Känns allt bra så kan man prata över skype och känns allting fortfarande jättebra så kan man bestämma sig för att matcha med familjen. Här kan den som är intresserad läsa mer om mina matchningar.

Varför tar det över 100 dagar innan du får börja jobba?
Från det att man matchar med en familj till det att man kan kliva ombord på planet behöver man ungefär 4 veckor (alltså ungefär 30 dagar) på sig för att hinna fixa med visum och internationella körkortet. Min familj behövde inte ha en au pair förrän i mitten på maj, då deras nuvarande au pair åker hem. Så därför var det alltså mer än 100 dagar kvar när jag väl matchade. En del har en månad på sig, andra har lite längre tid.



Har du något som du absolut måste göra när du befinner dig i USA?
Det finns massor jag skulle vilja göra, som till exempel att besöka Alcatraz och Warrens occult museum. Jag håller på att skriva en bucketlist just nu, som jag funderar på att publicera innan avfärd. :)

Hur känns det att du snart ska åka iväg från Sverige? Liksom lämna familj och vänner? Nervöst, spännande?
Ena stunden känns det jättebra och spännande medan nästa stund så känns det inte alls bra att lämna allting här. Med tanke på att jag har nästan fyra månader mellan det att jag matchade tills jag ska åka, så hinner många tankar fara igenom huvudet; är det här verkligen en så bra idé som jag först tyckte att det var?

Men samtidigt så handlar det ju ändå bara om ett år, max två, så man måste våga satsa. Allt finns ju kvar när man kommer hem igen. Så samtigt som det känns väldigt nervöst inför att lämna allt så ska det bli så himla spännande att få skriva ett nytt kapitel i en annan del av världen.

Är du nervös inför att vara borta ifrån familj och vänner en sån lång tid?

Ja, lite nervöst är det allt att lämna tryggheten här i Sverige. Men jag tror på att man måste våga utmana sig själv för att utvecklas som människa. Sen finns det ju så bra sätt att kommunicera med sina nära och kära, så det är alltid en trygghet att veta att de bara finns en telefonsamtal bort. Men som sagt, visst är jag nervös inför att bara lämna allt och alla för att bosätta mig hos en familj som jag inte känner.



Erika

Ja vilket äventyr det kommer bli för dig :)

Viktoria Eriksson

Bra frågor och svar! Intressant :)

Anonym

Åh vad roligt du kommer få när du kommer iväg :)





Ida

åh vad roligt du kommer att få! :)

ebba

så kul att läsa :)

svar: ja supergott!
kramis

Amanda Jona [SPONTAN]

Så kul att läsa, Alcatraz är helt klart en plats jag ska besöka någon gång i mitt liv! :)

Anna

Har inte sett någon av de serierna faktiskt, men hört mycket gott om dem :)

Josefine ♔

Tycker verkligen att det här är så himla roligt att få läsa om :D En helt ny värld för mig ju, skulle nog aldrig våga det själv så beundrar dig verkligen för det där :D

N

Kul och läsa! :)

Vano

Jättekul att läsa! ^^

Ida - foto & häst

så himla roligt att läsa! och tror du kommer få de jättebra i USA! :D

sara

Kul att läsa! :D

Ida ☯ the sky under the sea

Kul att läsa om au pair-grejen! Najs med bucketlist, finns ju så himla mycket att göra/se/testa i USA :D

♫♪ sandra

åh switched at birth är så bra!

Pauline

roligt att läsa :)

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Intressant att läsa dina svar på frågorna.

Cecilia Johansson

Älskar the fosters :D

Ellen

Intressant att läsa, och vilka fina mellannamn du har :)


Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: