Ny bur

Hade egentligen tänkt vänta tills slutet av månaden med att köpa en ny, större bur. Shima har haft små sår på ryggen och varit "hårlös" redan innan vi fick henne, de förra ägarna trodde att det var kokos som noppade henne - så igår när jag skulle in och byta mat och vatten så var Shima blodig över hela ryggen och i såret satt det fast ett halmstrå som hade klibbat fast sig i såret som kokos gjort. Det gick helt enkelt inte att ha dem i samma bur längre. Tur var väl det att jag och mamma snickrade ihop rasthagen, annars hade jag inte haft någonstans att ha Shima över natten. Nu fick hon ta huset, massa spån och hö och lite leksaker.

Så det första vi gjorde idag var att åka iväg och köpa en ny bur. Den är jättefiin!





Sen när Shima är helt läkt, så kanske jag kan låta de två träffas igen. Återstår att se då hur de reagerar på varandra. Man får ju börja om från början och låta de träffas en liten stund åt gången och om det funkar - så kanske man kan släppa ihop dem igen. Dock är det väldigt sällan det faktiskt går.

Så nu har jag två burar att ta hand om, och två roborovskiis som jag måste kela med varje dag - bara för att de behöver ha mänsklig och social kontakt.