Djurförsök ~

Min praktikvecka har varit vääldigt spännnade och lärorik.
Innan jag satte min fot på EBM (experimentell biomedicin, djurförsök) var jag emot att vi gjorde djurförsök. Men efter ett tag fick det mig att inse att det faktikst är en bra grej - sålänge djuren inte lider.
OM VI ENDAST GÖR FÖRSÖK PGA MEDICINSKA SKÄL, EJ KOSMETIKA.

Hur många här har tagit en huvudvärkstablett när man har haft ont i huvudet?
Huvudvärkstabletten kommer ju ifrån djurförsök.
Hur många har inte tagit medicin man fått utskriven från läkare när man varit sjuk?
Alla mediciner kommer också ursprungligen ifrån djurförsök.

Förstår ni vart jag vill komma? Utan djurförsök skulle vi inte ha alla mediciner och huvudvärkstabletter och gud vet vad vad som finns ute på marknaden. Alla ni som säger att ni är emot djurförsök, har ni aldrig tagit en huvudvärkstablett eller medicin ni fått utskriven? På så sätt stödjer ni ju djurförsök.

Djuren har det faktiskt jättebra och de lider inte pga av alla försök. De har det tillochmed bättre än vad många djur på till exempel bondgårdar och i vanliga hem har det. De får mycket kärlek och utlopp för sina naturliga beteenden. Visst finns det djur som har det mindre bra, utomlands! Vi i Sverige har så strikta lagar och regler på hur djur får hållas och hur långt försöken får gå innan de måste avslutas.

Jag har fått träffa på massor av olika djur, både möss, råttor, hundar, katter, får och tillochmed grisar (vi har haft grisar på skolan härifrån) som inte har haft ont eller lidit alls. De springer omkring och lekar som vilket annat djur som helst!

Alla bilder som media lägger ut är manipulerade..

Så tänk på det, nästa gång du tar en huvudvärkstablett.



Anonym

Hej! Just nu har jag två tävling i min blogg, så det vore roligt om du skulle vilja vara med! :D

Vinn ett smycke - http://mallemusic.blogg.se/2012/february/tavling-vinn-ett-smycke-fran-simplycia-1.html

Veckans blogg -

http://mallemusic.blogg.se/2012/february/veckans-blogg-vecka-9.html

Snart kommer jag även att ha tävlingar där man kan vinna smink och iphone-skal, så håll utkik! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: