Besöket hos ambassaden ~

 
27 April 2015
Jag & mamma åkte iväg mot Amerikanska Ambassaden vid halv tio och var framme cirkus 9:45. Redan då var det lång kö och under cirka 45 minuter rörde sig kön knappt. Jag hade min tid bokad 10:30, så när klockan var ungefär 10:45 var det äntligen min tur att gå fram till vaktbåset för att få komma in. Där var man tvungen att visa upp pass, ta av sig jackan och visa skosulorna. Jag som hade en vattenflaska med mig var även tvungen att öppna och dricka framför vakten, antagligen för att visa att det bara var vatten och inget annat konstigt.

Sen var det som att gå igenom en säkerhetskontroll på flygplatsen. Man fick lägga sina grejer i grå plastbackar som åkte igenom en röntgen och gå igenom en sån där som piper om man har metall på sig. Här fick man även lämna ifrån sig sina elektroniska prylar, så ingen mobil fick man ha med sig in.

När man kom in på själva ambassaden fick man ta en nummerlapp för att få gå fram och lämna in sina papper. Hon tog inte ens hälften av alla papper och det frankerade kuvertet som jag blivit tillsagd att ta med mig ville de inte heller ha, så där var 84 spänn åt skogen..

När man lämnat sina papper så fick man gå och sätta sig och vänta på att de skulle ropa upp ens namn. När man hörde sitt namn fick man gå fram till en speciell lucka och ta fingeravtryck och svara på några frågor, som bland annat varför man ville åka till usa, vart man skulle, om man pratade med familjen, om jag pratat med barnen och vad de hette. Sen sa mannen jag pratade med att min ansökan var godkänd så att de skulle skicka passet inom 7 dagar. Så då var det bara att gå därifrån glad och inte glömma att hämta ut sina grejer på vägen ut!

Jag har inte varit särskilt nervös inför ambassaden,
men när jag stod där utanför och när jag väl kom in så var jag sjukt nervös.
Men det gick ju bra! :)



Ida

sv: Jag var där samtidigt som du, men lite längre bak i kön. Jag kommer ihåg att jag såg dig dricka ur flaskan och att jag kommenterade det till min kompis haha. Vi misstänkte att det var just pga säkerheten ;) Skönt att det gick bra! När åker du?

Sanna Widman

SVAR;
Åh vad roligt att du gjorde! Tack :)

Ida

sv: Oj, det var ju snart! Kul! Jag åker den 22a juni :)

amanda

Åh vad roligt! :D

Life of Johanna

Spännande och bra de är så noga, surt med kuvertet dock :(

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Jag hade varit skitnervös! Var det på engelska eller på svenska?:)

Släpp taget. följ flödet

Vilken grej! Jag hade också varit supernervös! Skönt att allt gick bra :)

jonna

Ja, det var väldigt kul :)

Så bra att allt gick bra :)
Hoppas du har en bra lördag fina du!

Emma

Vilken tur att det gick bra, förstår att man var lite nervös! :)

LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Härligt att den blev godkänd! Det lät lite läskigt att gå dit med så mycket säkerhet och så. Det är ju väldigt bra såklart, men verkar lite läskigt, haha.

LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Just det, glömde berätta att vinnarna i Veckans Muffins är utsedda. Kika in och se om det blev du! :) Blev det inte du? Det kommer en ny chans i morgon!

http://babustylee.webblogg.se/2015/may/vinnarna-av-veckans-muffin-9.html#comment

Beatrice Johansson

Det lät inte så farligt som man tänker sig:)
sv: hihi, ja:) Kramisar♥

Ida

Åh vad spännande med ambassaden. Men verkar som om man måste vara där väldigt tidigt för att hinna i tid. Men det gjorde inget att du kom in efter utsatt tid?

Jag Har inte bokat tid på ambassaden än. Men måste nog ta tag i det snart

Skogsraah ☾

Vad spännande! Kul att det gick bra :)

Ida ☯ the sky under the sea

Oj vilken grej. Jag hade varit asnervös, haha. Skönt att det gick bra iaf ^^

Johanna

Har också gjort det där en gång för att få visum och det är helt sjukt hur uppstyrt det är. Jagr dessutom rädd varje gång jag ska in till USA o gå igenom tullen på flygplatsen. Som allt annat i USA känns det väldigt överdrivet för en från lilla Sverige :p

Johanna Marie.se

Åh va skoj! Inte långt kvar nu!! :D

Charlotta Hägg

Sv: JA, verkligen! Det var hur roligt som helst :)) KRAM!

N

Härligt att det gick så bra :D

fanny westrin

Åh vad kul att det gick bra för dig! Jag var också på ambasaden i måndags,det gick toppen för mig med :D
hur många dagar har du kvar nu Innan du åker? :)





Anonym

Vad kul att det gick bra :D jaag var med på ambassaden i måndags, var faktiskt sjukt nervös!
Hur mpnga dagar är det kvar tills du åker nu?? :D

cecilia

vad roligt :)

Sanna Widman

Hejsan!
Nu är 2 vinnare uppe i Veckans Blogg, kika in och var gärna med igen. :)

http://sannawidman.se/2015/may/veckans-bloggar-ny-omgang-2.html#comment

Ha en fortsatt bra dag!

Linn

åh va spännande!! jag skulle vart skit nervös om ja skulle till ambassaden ;D

corneliaeriksson.blogg.se

Vad spännande det låter! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: